Odwołany lot

Odszkodowanie za odwołane loty

Jeśli Twój lot został odwołany, może Ci przysługiwać odszkodowanie w wysokości do €600. Zasadność roszczeń odszkodowawczych zależy od przyczyny odwołania lotu oraz od tego, jak długo przed planowanym lotem zostałeś poinformowany przez linię lotniczą.


Które loty są objęte Rozporządzeniem 261/04 UE?

Wszystkie loty wewnątrz Unii Europejskiej są objęte Rozporządzeniem UE. Kilka innych krajów mających powiązania z Europą również mu podlega. W związku z tym możesz ubiegać się o odszkodowanie za odwołane loty do lub z Islandii, Norwegii, Szwajcarii, Gujany Francuskiej, Martyniki, Majotty, Gwadelupy, Reunion, Saint-Martin, Madery i Azorów oraz Wysp Kanaryjskich.

Wiele lotów międzynarodowych również jest objętych rozporządzeniem, pod warunkiem, że wylatywały z portu lotniczego UE. Jeśli Twoja podróż rozpoczęła się na lotnisku poza granicami UE, ale ostatecznym celem podróży było europejskie lotnisko, możesz mieć prawo do odszkodowania, jeśli linia lotnicza ma swoją siedzibę w Europie. Zdezorientowany? Nie martw się. Aby szybko dowiedzieć się, czy przysługuje Ci odszkodowanie, wypróbuj nasz darmowy kalkulator .


Kiedy przysługuje odszkodowanie za odwołany lot?

Jeśli zostałeś poinformowany o odwołaniu lotu przynajmniej 14 dni przed wylotem, nie przysługuje Ci odszkodowanie.

Możesz mieć jednak prawo do odszkodowania, jeżeli linia lotnicza odwołała lot mniej niż 14 dni przed planowaną datą wylotu i dotarłeś do miejsca docelowego ponad 4 godziny później, niż przewidywany czas przylotu. Odszkodowanie przysługuje Ci również, gdy linia lotnicza powiadomiła Cię o odwołanym locie mniej niż 7 dni przed wylotem i dotarłeś do miejsca docelowego ponad 2 godziny później niż przewidywany czas przylotu.

Należy pamiętać, że odszkodowanie za odwołane loty nie przysługuje, jeśli dotarłeś do miejsca docelowego mniej niż 2 godziny po planowanym czasie przylotu. Rzeczywisty czas przybycia jest definiowany jako chwila po wylądowaniu, w której drzwi samolotu zostają otwarte i pasażerowie mogą opuścić pokład.


Czy Twoja rezerwacja została zmieniona na inny termin?

Kiedy linia lotnicza odwoła lot, musi zaoferować Ci wybór między pełnym zwrotem za bilet oraz zmianą rezerwacji na nowy rejs w najbliższym, możliwym terminie. Jeśli zaakceptowałeś zmianę rezerwacji na nowy lot, wciąż możesz mieć prawo do odszkodowania, pod warunkiem, że jesteś wystarczająco spóźniony. Miej jednak na uwadze, że w niektórych przypadkach linia lotnicza może zmniejszyć należną kwotę o połowę.

Linia lotnicza może zmniejszyć odszkodowanie o 50%, jeżeli Twoja rezerwacja została zmieniona i wylądowałeś w następujących ramach czasowych:

  • Mniej niż 2 godziny po planowanym czasie przybycia dla lotów na dystansie do 1,500 km
  • Mniej niż 3 godziny po planowanym czasie przybycia dla lotów na dystansie między 1,500 - 3,500 km lub wewnątrz UE
  • Mniej niż 4 godziny po planowanym czasie przybycia dla lotów na dystansie ponad 3,500 km poza UE

Oprócz zwrotu kosztów, możesz być również uprawniony do uzyskania dodatkowej pomocy w trakcie oczekiwania. Pomoc ta obejmuje posiłki i napoje, dwa połączenia telefoniczne lub e-maile oraz zakwaterowanie i transport do hotelu, jeśli zajdzie taka potrzeba. Z chęcią pomożemy Ci uzyskać zwrot za wszelkie dodatkowe koszty. Zrobimy to całkowicie za darmo.


Czy Twój lot został odwołany ze względu na zaistnienie nadzwyczajnych okoliczności?

Nadzwyczajne okoliczności nie są objęte Rozporządzeniem UE. Oznacza to, że linia lotnicza może uniknąć odpowiedzialności, jeśli opóźnienie zostało spowodowane zaistnieniem czynników poza jej kontrolą. Nadzwyczajne okoliczności obejmują:

  • Katastrofy naturalne
  • Nietypowe warunki pogodowe
  • Niestabilność polityczną
  • Ostrą chorobę pośród pasażerów
  • Strajk pracowników portu lotniczego

Należy zauważyć, że niekiedy linie lotnicze odrzucają roszczenia odszkodowawcze ze względu na „nadzwyczajne okoliczności”, nawet jeśli takowe nie miały miejsca. Zastanawiasz się, czy Twój lot został faktycznie odwołany ze względu na nadzwyczajne okoliczności? Jeśli złożysz swój wniosek z nami, dokładnie zbadamy przyczyny odwołania Twojego lotu i poinformujemy Cię w ciągu 2-4 dni roboczych, czy będziemy w stanie pomóc Ci uzyskać odszkodowanie oraz ile wynosi należna Ci kwota.


Jakiej wysokości odszkodowanie mogę uzyskać?

Stawki odszkodowania są stałe i wahają się pomiędzy €250 - €600 za pasażera. Kwota będzie zależała od przebytego dystansu i czasu opóźnienia. Więcej na temat stawek odszkodowania dowiesz się w naszej zakładce dotyczącej odszkodowań.

Jeśli nie jesteś pewien, ile wynosi należna Ci kwota odszkodowania, możesz ją z łatwością wyliczyć z pomocą naszego darmowego kalkulatora.


Sprawdź wysokość odszkodowania
Ta strona korzysta z plików cookies
Aby dostosować i poprawić jakość naszej strony internetowej, usług i reklam, korzystamy z plików cookies. Pliki cookies są przechowywane przez okres do 12 miesięcy od daty Twojej wizyty i można je usunąć w przeglądarce.
Niezbędne pliki cookies
Te pliki cookies służą do identyfikacji użytkownika podczas wprowadzania danych na stronie internetowej. Nie można ich uniknąć, będą przechowywane maksymalnie przez 1 godzinę. Pliki cookies pochodzą ze strony zwrotzalot.pl.
Wydajnościowe i funkcjonalne pliki cookies
Pliki cookies są używane, aby zapamiętać preferencje użytkownika, śledzić oraz ulepszać wydajność elementów na stronie internetowej, a ponadto aby chronić dane przed nieautoryzowanym dostępem. Te pliki cookies pochodzą z: zwrotzalot.pl, google.com, bing.com, facebook.com, trustpilot.com.
Pliki Cookies - Statystki
Używamy plików cookies, aby zmierzyć liczbę użytkowników, ich interakcje, czy czas wizyt w witrynie. Te pliki cookies pochodzą z: flyforsinkelse.dk, .google.com.
Pliki Cookies - Marketing
W celu zapewniania odpowiedniej reklamy, używamy plików cookies do koordynowania naszych reklam na różnego rodzaju urządzeniach, stronach internetowych oraz przeglądarkach. Te pliki cookies pochodzą z: google.com, googleadservices.com, doubleclick.net, bing.com, bat.bing.com, facebook.com.