Loty odwołane przez koronawirusa: czy mogę dochodzić odszkodowania?

 

 

16 kwietnia 2020

 

Ze względu na stale rosnącą liczbę przypadków koronawirusa wiele linii lotniczych odwołuje swoje loty. Podjęte środki mające na celu zatrzymanie rozprzestrzeniania się wirusa wywierają ogromny wpływ na ruch lotniczy na całym świecie. Dlatego jest niezwykle ważne, aby znać swoje prawa, jeśli Twój lot został odwołany lub zamierzasz zrezygnować z podróży. Nie martw się, specjalnie dla Ciebie opracowaliśmy jasne i zwięzłe podsumowanie Twoich praw w razie odwołania lotu ze względu na epidemię koronawirusa.

 

Jeśli nadal jesteś w domu, gdy lot zostanie odwołany

Jeśli Twój lot został odwołany przed odlotem, zasady są takie same, jak w przypadku każdego, innego odwołanego lotu. Linia lotnicza jest zobowiązana zaoferować Ci pełen zwrot kosztów biletu lub zmianę rezerwacji na inny termin.

Niektóre line lotnicze oferują swoim klientom vouchery, zamiast zwrotu gotówki. Możesz go zaakceptować lub poprosić o pełen zwrot kosztów biletu. Jeśli zaakceptujesz kompensację w formie vouchera, pamiętaj sprawdzić jego datę ważności i upewnij się, że masz wystarczającą ilość czasu, aby go wykorzystać przed upłynięciem wyznaczonego terminu.

Jeśli linia lotnicza nie odwołała Twojego lotu, a mimo to chcesz zrezygnować z podróży, najprawdopodobniej nie będzie należało Ci się odszkodowanie. W takich przypadkach, Twoje prawa zależą również od tego, czy zakupiłeś wczasy zorganizowane lub oddzielny bilet.

Jeśli linia lotnicza nie zaoferowała Ci zmiany rezerwacji pomimo dostępności alternatywnych lotów, możesz mieć również prawo do dodatkowego odszkodowania. Należy pamiętać, że linia lotnicza nie jest zobowiązana do zwrotu kosztów noclegu, najmu samochodu lub innych temu podobnych, o ile Twoja podróż nie jest częścią wczasów zorganizowanych. Jeśli zarezerwowałeś wczasy zorganizowane, zalecamy skontaktować się z biurem podróży w celu uzyskania zwrotu kosztów.

 

Jeśli utknąłeś w trakcie wakacji, ponieważ Twój lot powrotny został odwołany ze względu na epidemię koronawirusa

Jeśli Twój lot powrotny został odwołany, linia lotnicza jest zobowiązana zarezerwować Ci miejsce na lot w innym terminie, aby umożliwić Ci jak najszybszy powrót do domu. Zamiast alternatywnego lotu możesz również wybrać pełen zwrot kosztów biletu i samodzielnie zorganizować sobie transport do domu. Jeśli linia lotnicza nie jest w stanie zmienić Twojej rezerwacji, możesz poszukać alternatywnego transportu do domu. W takim przypadku linia jest zobowiązana zwrócić Ci różnicę w cenie między oryginalnym biletem i alternatywnym sposobem transportu. Pamiętaj, aby skontaktować się z linią lotniczą, zanim zarezerwujesz swoją alternatywę. Jeśli poniosłeś jakiekolwiek dodatkowe koszty za nocleg, wyżywienie lub transport do hotelu, linia lotnicza jest zobowiązania do ich zwrotu. Pamiętaj, aby zachować wszystkie rachunki!

 

Co z moimi kosztami zakwaterowania, najmu samochodu itp.?

Linia lotnicza nie ma obowiązku pokrycia kosztów wcześniej zarezerwowanego zakwaterowania, wynajęcia samochodu lub innych podobnych wydatków, o ile nie stanowią części wczasów zorganizowanych. W ich wypadku mają zastosowanie inne zasady. To oznacza, że nie będziesz w stanie domagać się zwrotu za poniesione koszty, jeśli zakupiłeś osobny bilet. Jeżeli jednak zakupiłeś wczasy zorganizowane, więcej na temat swoich praw dowiesz się tutaj.

 

Jeśli masz rezerwację na najbliższą przyszłość

Jeśli planujesz podróż w nadchodzących miesiącach i masz wątpliwości co do tego, czy powinieneś jechać, niestety na ten moment można tylko czekać na dalsze wytyczne Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Zalecamy również wstrzymać się z natychmiastowym odwoływaniem rezerwacji i poczekać na informacje od linii lotniczej, ponieważ możesz stracić prawo do zwrotu kosztów biletu, jeśli sam anulujesz swoją rezerwację. Miej na oku stronę internetową swojej linii lotniczej. Tam powinny znaleźć się najświeższe informacje dotyczące tego, w jaki sposób zajmą się sytuacją.

 

Możemy Ci pomóc uzyskać zwrot

Zwrotzalot.pl z chęcią pomaga pasażerom linii lotniczych uzyskać zwrot pieniędzy za bilety na loty odwołane ze względu na koronawirusa. Aby złożyć z nami wniosek, poniesione przez Ciebie koszty muszą wynieść przynajmniej €100. Jak zawsze, koszt naszej usługi wynosi 25% + VAT od Twojego odszkodowania, nawet jeśli będziemy musieli oddać sprawę do sądu. Jeśli z jakiegoś powodu nie będziemy w stanie Ci pomóc, nasza usługa będzie całkowicie darmowa. Wypełniając swój wniosek, upewnij się, że załączyłeś do niego swój plan podróży oraz rachunek, który wyraźnie pokazuje cenę Twojego biletu.

 

 

Pozostałe aktualności

Czy Twój lot został odwołany ze względu na koronawirusa?

Kompletny przewodnik po praktykach międzynarodowych linii lotniczych związanych z epidemią koronawirusa