Odszkodowanie za strajk linii lotniczej
Strajki to częsta przyczyna opóźnionych lub odwołanych lotów. W jakich sytuacjach masz prawo do odszkodowania? Dowiedz się więcej na temat praw pasażerów linii lotniczych w razie strajków personelu tutaj.
Czy mam prawo do odszkodowania, jeśli mój lot został opóźniony lub odwołany ze względu na strajk?
W 2018 roku Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że pasażerowie linii lotniczych mają prawo do odszkodowania w razie opóźnionych lub odwołanych lotów, jeśli zakłócenia zostały spowodowane przez strajk załogi lub innego personelu linii lotniczej. Przed tą decyzją wszystkie strajki były uznawane za nadzwyczajne okoliczności, nazywane również działaniem siły wyższej. W przypadkach wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności linia lotnicza nie jest odpowiedzialna za opóźnione lub odwołane rejsy i w związku z tym pasażerowie nie mają prawa do odszkodowania. Nowe rozporządzenie UE likwiduje powyższą zasadę i pozwala pasażerom ubiegać się o odszkodowanie za opóźnione lub odwołane przez strajk loty w niektórych przypadkach. Zgodnie z orzeczeniem w sprawie UE C-195/17, linia lotnicza może więc być zobowiązana do wypłaty odszkodowania pasażerom, jeśli jej załoga strajkuje.
Ile wynosi należna mi kwota odszkodowania?
Masz prawo ubiegać się o odszkodowanie w kwocie do €600, jeśli ze względu na strajk personelu linii lotniczej dotrzesz do miejsca przeznaczenia z ponad 3-godzinnym opóźnieniem. Wysokość odszkodowania zależy od przebytej odległości oraz czasu opóźnienia. Więcej na temat stawek odszkodowania dowiesz się w naszej sekcji dotyczącej odszkodowań.
Dochodzenie należnego Ci odszkodowania
Jeśli Twój lot został odwołany ze względu na strajk linii lotniczej i nie poinformowano Cię o tym przynajmniej 14 dni przed planowaną datą wylotu, należy Ci się odszkodowanie. Jeżeli Twój lot został odwołany, linia lotnicza musi zaoferować Ci alternatywny lot w innym, rozsądnym terminie.
Jeśli nie mogą zaoferować Ci zastępczego lotu, masz prawo uzyskać zwrot kosztów oryginalnych biletów, abyś mógł zakupić nowe. Jeżeli Twoje nowe bilety są droższe od oryginalnych, linia lotnicza musi zwrócić Ci również kwotę równą różnicy w cenie. Pamiętaj, aby zachować wszystkie dokumenty poświadczające, że linia lotnicza nie zaoferowała Ci zmiany rezerwacji w rozsądnych ramach czasowych oraz wszystkie rachunki za zakup nowych biletów.
Masz prawo do posiłków i napojów
Jeśli w związku z odwołanym lub opóźnionym lotem poniosłeś dodatkowe koszty na zakwaterowanie, posiłki, napoje lub alternatywny transport, linia lotnicza ma obowiązek je zwrócić. Należy mieć na uwadze, że dodatkowe koszty powinny mieścić się w rozsądnych granicach (pięciogwiazdkowe hotele, alkohol, papierosy oraz drogie posiłki z zasady nie są objęte). Pamiętaj, aby zachować wszystkie rachunki! Z przyjemnością pomożemy Ci uzyskać zwrot wszelkich dodatkowych kosztów. Wszystko, co musisz zrobić, to załączyć rachunki podczas dodawania dokumentów podróży.
Możemy Ci pomóc uzyskać odszkodowanie
Jeśli Twój lot został opóźniony lub odwołany ze względu na strajk pracowników linii lotniczej, z chęcią pomożemy Ci uzyskać należne odszkodowanie.
Zwrotzalot.pl całym sercem wierzy w Twoje prawo do odszkodowania. Nie zawahamy się podjąć działań prawnych przeciwko linii lotniczej, aby chronić Twoje prawa oraz innych pasażerów. Złóż roszczenie odszkodowawcze z naszą pomocą już dzisiaj i uzyskaj należne Ci odszkodowanie.
Złóż wniosek