Co oznaczają nadzwyczajne okoliczności?
Zasady dotyczące opóźnień i odwołań lotów mogą wydawać się stosunkowo proste, jednak reklamacje do oczywistych niekoniecznie należą. Czasami opóźnienia lotów są spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, znanymi również jako siła wyższa. W takich przypadkach rozporządzenie UE 261/2004 stanowi, że linia lotnicza nie jest zobowiązana do wypłaty odszkodowania pasażerom lotniczym, których lot jest opóźniony.
Ale co to znaczy, że linia lotnicza odrzuca wniosek o odszkodowanie z powodu nadzwyczajnych okoliczności? I w jakich przypadkach ma to zastosowanie? Poniżej dowiesz się, dlaczego nie zawsze możesz ubiegać się o odszkodowanie, mimo znacznego opóźnienia lub odwołania lotu.
Nadzwyczajne okoliczności
Czasami linie lotnicze odrzucają wniosek o odszkodowanie, twierdząc, że opóźnienie było spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami. Pojęcie „nadzwyczajne okoliczności” opisuje dowolny zestaw warunków lub zdarzeń, które znajdują się poza kontrolą linii lotniczej i uniemożliwiają odlot samolotu na czas. Oznacza to, że linia lotnicza nie mogła zapobiec zakłóceniom lotu, pomimo podjęcia wszelkich uzasadnionych środków. Wykaz nadzwyczajnych okoliczności określonych w rozporządzeniu WE 261/2004 obejmuje:
- Złe warunki atmosferyczne;
- Klęski żywiołowe;
- Strajki strony trzeciej, np. personelu lotniska;
- Brak stabilnej sytuacji politycznej;
- Zagrożenie bezpieczeństwa;
- Ograniczenia w zakresie kontroli ruchu lotniczego, np. zamknięcie pasa startowego;
- Uderzenia ptaków (zderzenie samolotu z ptakiem);
- Ukryte wady produkcyjne.
Jakie okoliczności nie są nadzwyczajne?
Często zdarza się, że linie lotnicze niesłusznie odrzucają wniosek o odszkodowanie za opóźnienie lotu z powodu nadzwyczajnych okoliczności. Dlatego ważne jest, aby zdawać sobie sprawę, w jakich przypadkach okoliczności nie są nadzwyczajne. Poniższe przykłady nie są nadzwyczajnymi okolicznościami, dlatego możesz ubiegać się o odszkodowanie za opóźnienie lub odwołanie lotu:
- Problemy techniczne;
- Choroby wśród załogi lotniczej;
- Strajki pracowników przewoźników lotniczych;
- Odmowa wejścia na pokład z powodu overbookingu.
Linia lotnicza odrzuciła wniosek o odszkodowanie, ale nie zgadzasz się – co zrobić w takiej sytuacji?
Często zdarza się, że linie lotnicze wykorzystują nadzwyczajne okoliczności, takie jak zła pogoda podczas poprzedniego lotu, jako powód odrzucenia wniosku pasażera o odszkodowanie, nawet jeżeli prawdziwy powód nie był nadzwyczajny. Jeżeli linia lotnicza odmówi wypłaty odszkodowania i uważasz, że ich odrzucenie jest nieuzasadnione, możesz zwrócić się o pomoc do Zwrotzalot.pl. Mamy dostęp do danych i statystyk lotów i możemy zbadać prawdziwą przyczynę opóźnienia lub odwołania lotu oraz pomóc ci w dochodzeniu należnego odszkodowania.
Jeżeli linia lotnicza podtrzyma wyjaśnienie wyjątkowych okoliczności, naszym kolejnym krokiem będzie przekazanie sprawy do krajowego organu transportowego lub sądu. W takim przypadku możesz skorzystać z usług Zwrotzalot.pl, jeżeli chcesz uniknąć ryzyka uiszczenia opłat sądowych i kosztów pełnomocnictwa. Kiedy korzystasz z naszych usług, wykonujemy całą pracę i pobieramy tę samą kwotę (25% + VAT), niezależnie od tego, czy wniesiemy sprawę do sądu, czy nie.
W Zwrotzalot.pl wiemy, które okoliczności są nadzwyczajne. Możemy stwierdzić czy przysługuje ci odszkodowanie, a w przypadku gdy linia lotnicza poda powód, który nie jest nadzwyczajny, wniesiemy sprawę do sądu.
Masz wątpliwości? Dowiedz się, czy masz prawo do rekompensaty tutaj