Czy Twój lot został odwołany z powodu wirusa Corona? Twoje prawa, jeśli linia lotnicza oferuje Ci voucher

29 czerwca 2021

 

Ostatnie wiele miesięcy ograniczeń dotyczących korony doprowadziło do niezliczonych odwołań lotów. A jakby tego było mało, wiele osób ma teraz problemy z voucherami, które wydają linie lotnicze. Dlatego poniżej przedstawiamy krótki przewodnik po tym, jakie masz prawa w przypadku odwołania lotu.

 

Jeśli lot odlatuje zgodnie z rozkładem, ale Ty zdecydujesz się go anulować

Jeśli Twój lot odlatuje zgodnie z planem, ale nie odlatujesz, nie masz prawa do zwrotu pieniędzy za bilety lotnicze. Dotyczy to również sytuacji, gdy Ministerstwo Spraw Zagranicznych odradza podróżowanie do miejsca docelowego. W niektórych przypadkach możesz zmienić rezerwację lub uzyskać zwrot ceny biletu, ale ponieważ zależy to od rodzaju biletu, zalecamy sprawdzenie konkretnych warunków umowy.

 

Jeśli linia lotnicza anuluje Twoją podróż - zwrot pieniędzy

Jeśli Twoja linia lotnicza anuluje Twoją podróż, masz prawo do pełnego zwrotu pieniędzy. Dotyczy to również sytuacji, gdy kupiłeś bilet od biura podróży lub innego pośrednika, a nie bezpośrednio od linii lotniczej. Jeśli sprzedawca biletów pobierze dodatkową opłatę za zwrot, zalecamy skontaktowanie się z linią lotniczą, która jest ostatecznie odpowiedzialna za odzyskanie pieniędzy. Jednocześnie jednak powinieneś mieć świadomość, że pośrednicy biletowi czasami pobierają wysokie opłaty za uzyskanie biletu dla Ciebie, co w takim przypadku oznacza, że ​​linia lotnicza otrzymała tylko część Twojej płatności. W takich okolicznościach przekonanie linii lotniczej do zwrotu pełnej kwoty może być trudne. Dlatego korzystne może być zwrócenie się zarówno do linii lotniczej, jak i do pośrednika. Jeśli upłynie bardzo długi czas, a linia lotnicza (lub pośrednik biletowy) nie zwróciła Ci pieniędzy, możesz skontaktować się ze swoim bankiem i sprzeciwić się płatności kartą (jednak działa to tylko wtedy, gdy kupiłeś bilet za pomocą karty płatniczej). Prosimy jednak sprawdzić w odpowiednim czasie, jakich terminów oczekuje Twój bank w związku z żądanym zwrotem ceny biletu. Jeśli zwlekasz zbyt długo, sprzeciw może nie zostać wdrożony.

 

Jeśli linia lotnicza anuluje Twoją podróż - zwrot w formie vouchera

Jeśli zwrot ma formę vouchera, musisz być świadomy terminu jego ważności, czy istnieją specjalne warunki jego wykorzystania i czy jest realistyczne, że możesz skorzystać z bonu przed jego wygaśnięciem. Należy również pamiętać, że voucher może stracić ważność w przypadku bankructwa linii lotniczej. Jeśli żałujesz, że zwrot został dokonany w formie vouchera, możesz otrzymać jego wartość, jeśli można go zakwalifikować jako usługę elektroniczną bezpłatną. Twój voucher jest bezpłatną usługą elektroniczną, jeżeli jest dostarczany drogą elektroniczną, wystawiony odpłatnie i może być wykorzystany do nabycia towarów lub usług.

 

Jeśli linia lotnicza anuluje Twoją podróż – ze Szwecji

Według Szwedzkiej Rady Konsumentów musisz albo otrzymać zwrot pieniędzy, albo otrzymać voucher, gdy Twój lot zostanie odwołany. Ponadto ogólnie obowiązuje zasada, że wszyscy pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie w przypadku odwołania linii lotniczej z powodów finansowych, jeśli takie istnieją. Zamknięte granice nie mają wpływu na lot, gdy wjazd do miejsca docelowego nie jest odradzany przed odlotem oraz gdy informacja o odwołanym locie została wysłana na mniej niż 14 dni przed odlotem.

 

Jeśli sam anulujesz podróż, Twoje opcje zależą od tego, z której linii lotniczej skorzystałeś i jaki rodzaj biletu wybrałeś do zakupu.

 

Jeśli linia lotnicza anuluje Twoją podróż – z Norwegii

Według Norweskiej Rady Konsumentów, jeśli podróż zostanie odwołana, musisz mieć wybór między zwrotem pieniędzy a zmianą rezerwacji (albo z przybyciem do miejsca docelowego tak szybko, jak to możliwe albo z przybyciem na wybrany przez Ciebie czas). Ponadto przysługują Ci odsetki za zwłokę naliczane od siódmego dnia od dnia żądania zwrotu do dnia zapłaty roszczenia. O te odsetki za zwłokę należy ubiegać się oddzielnie. Jeśli zarezerwowałeś wycieczkę za pośrednictwem agencji, agencja musi zwrócić za anulowaną wycieczkę i nie jest uprawniona do pobierania opłaty z tego tytułu. Jeśli agencja lub linia lotnicza nie odpowie na Twoje zapytanie, Rada Konsumentów zaleca, abyś skontaktował się z wystawcą karty i poprosił o zwrot pieniędzy.

Ponadto, według Norweskiej Rady Konsumentów, może być również możliwe dochodzenie kwoty odszkodowania wyższej niż zwykła kwota, jeśli możesz udowodnić, że rezygnacja spowodowała pewne straty finansowe. Ma to jednak zastosowanie tylko wtedy, gdy linia lotnicza mogła uniknąć odwołania podróży i jeśli Twoja strata finansowa prawdopodobnie wystąpiła w wyniku odwołanego lotu.

Niektóre linie lotnicze oferują kupony lub „punkty gotówkowe” zamiast pieniędzy; jednak Norweska Rada Konsumentów i tak zaleca proszenie o pieniądze, ponieważ zapewnia to większe bezpieczeństwo.

 

 

Jeśli posiadasz ubezpieczenie podróżne oraz ubezpieczenie od rezygnacji i anulujesz lot, otrzymasz (pod warunkiem przestrzegania warunków ubezpieczenia od rezygnacji) sumę kosztów biletu, potrąconych podatków i opłat (te zwrotnie otrzymasz od linii lotniczej). Należy jednak pamiętać, że ubezpieczenie może nie obejmować podróży pomimo odmiennych zaleceń władz. Jeśli linia lotnicza anuluje podróż, linia lotnicza musi zwrócić pełną kwotę. Jeśli zaakceptowałeś kupon na odwołany lot, skontaktuj się z firmą ubezpieczeniową, aby wyjaśnić, jak to rozwiązać.

 

Wreszcie

 

Jeśli masz problemy z wykorzystaniem voucherów lub zwrotem kosztów za odwołaną podróż, nie wahaj się i skontaktuj się z nami w sprawie opóźnienia lotu. Jesteśmy gotowi pomóc Ci złożyć skargę i odzyskać pieniądze.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pozostałe aktualności

Czy Twój lot został odwołany ze względu na koronawirusa?

Kompletny przewodnik po praktykach międzynarodowych linii lotniczych związanych z epidemią koronawirusa