Kompletny przewodnik po praktykach międzynarodowych linii lotniczych związanych z epidemią koronawirusa
16 kwietnia 2020
Globalny kryzys spowodowany rozprzestrzeniającą się epidemią koronawirusa szybko się pogłębia, a wytyczne dotyczące tego, gdzie podróżować oraz, czy linie lotnicze będą latać do niektórych miejsc, zmieniają się z godziny na godzinę. Ograniczenia w podróżowaniu zmuszają linie lotnicze do dużych redukcji. Poniżej zebraliśmy dla Ciebie najnowsze informacje od linii lotniczych na temat tego, czy wciąż latają, które trasy zostały czasowo zawieszone oraz, jak uzyskać zwrot kosztów, jeśli Twój lot został odwołany lub musi zostać przełożony.
American Airlines
Amerykański przewoźnik ogłosił zawieszenie ogromnej ilości lotów. Częstotliwość lotów międzynarodowych została zmniejszona o 75% przynajmniej do maja. Linie American Airlines tymczasowo zawiesiły wiele lotów do Europy oraz wszystkie rejsy do i z Chin kontynentalnych oraz Hongkongu do 23-24 kwietnia. Przewoźnik zatrzymuje swoje 3 loty w tygodniu na trasie z Dallas Worth International Airport (DFW) do Tokio (NRT) od 4 marca do 25 kwietnia.
Ze względu na koronawirusa linia American Airlines zrezygnowała z opłat za zmianę rezerwacji dla wszystkich nowych rezerwacji do 31 maja. Dotyczy to wszystkich lotów, zmiany muszą zostać dokonane przynajmniej 14 dni przed podróżą. Ponadto wyeliminowano również opłatę za zmianę dla wszystkich rezerwacji dokonanych od lub przed 7 kwietnia na podróże do 30 września. Pasażerowie mają czas do 31 grudnia 2021 roku, aby odbyć swoją podróż. Aby dowiedzieć się więcej na temat zmian wprowadzonych przez American Airlines, kliknij tutaj.
British Airways
Linia lotnicza British Airways ogłosiła tymczasowe zawieszenie wszystkich lotów z lotniska London City oraz Gatwick. Klienci, którzy zarezerwowali lot z lotniska London City lub Gatwick, zostaną powiadomieni bezpośrednio przez przewoźnika na temat dostępnych im opcji. Ponadto, przewoźnik zawiesił wszystkie loty do Chin oraz wszystkie loty między Londynem i Nowym Jorkiem (JFK) od 24 marca do 1 września.
Jeśli chcesz zmienić swoją rezerwację na inny lot, British Airways zniosła opłatę za dokonanie zmiany dla wszystkich lotów zaplanowanych na czas od 3 marca do 31 maja na podróż do końca roku. Możesz również wybrać voucher o tej samej wartości, co cena Twojego biletu lotniczego, jeżeli masz istniejącą rezerwację na lot przed 31 maja. Więcej na temat zasad wprowadzonych przez linię British Airways dowiesz się tutaj.
EasyJet
Ze względu na brak popytu linie EasyJet odwołały większość swoich lotów, głównie do i z lotnisk we Włoszech. Od 23 marca przewoźnik również zrezygnował z pobierania opłaty za wszystkie zmiany rezerwacji dokonane online. Linia EasyJet ogłosiła, że ich klienci mogą wybrać pełen zwrot kosztów lub zmienić rezerwację na inny termin, jeśli ich lot został odwołany. Aby uzyskać więcej informacji od EasyJet, kliknij tutaj.
Emirates
Jeden z największych przewoźników na świecie, Emirates, ogłosił, że zawiesza wszystkie loty od 25 marca. Zgodnie z decyzją władz, które poinformowały o zawieszeniu przylotów i wylotów, w tym również lotów przesiadkowych w FAE. Linia lotnicza oferuje wszystkim pasażerom dotkniętym ograniczeniami pełen zwrot kosztów biletu (poprzez voucher lub gotówkę) bądź zmianę rezerwacji na inny termin. Aby dokonać zmian w zbliżającym się locie, Emirates prosi o kontakt telefoniczny przynajmniej na 48 godzin przed planowanym lotem. Aby uzyskać więcej informacji na temat zmian wprowadzonych przez Emirates, kliknij tutaj.
Finnair
Linia lotnicza Finnair ogłosiła w komunikacie prasowym, że od 1 kwietnia zmniejsza częstotliwość swoich lotów o 90%. Linia odwołała już 1500 - 2000 lotów w ostatnich kilku tygodniach i będzie kontynuować redukcję do czasu poprawy sytuacji wywołanej epidemią koronawirusa. Od 1 kwietnia linia lotnicza będzie działać tylko na około 20 trasach.
Przewoźnik zniósł też opłatę za zmianę dla wszystkich rezerwacji, co oznacza, że możesz zmienić swoją rezerwację bezpłatnie, pod warunkiem, że Twoja nowa data wylotu będzie przed 20 listopada 2020 roku. Dotyczy to wszystkich istniejących oraz nowych rezerwacji dokonanych przed 30 kwietnia 2020 roku. Na ten moment linia lotnicza kontaktuje się bezpośrednio ze wszystkimi klientami, których lot został odwołany poprzez wiadomość tekstową. Dowiedz się więcej na stronie internetowej Finnair.
JetBlue
JetBlue zmniejsza liczbę swoich lotów o 40% w kwietniu i maju. Ogłosili również, że spodziewają się dalszych redukcji w czerwcu i lipcu.
Linia lotnicza JetBlue zmieniła warunki anulowania, oraz zmiany rezerwacji i zrezygnowała z pobieranych za nie opłat dla wszystkich rezerwacji dokonanych przed 6 marca oraz nowych rezerwacji dokonanych między 6 a 31 marca, pod warunkiem, że data wylotu jest przed 6 września 2020 roku. Więcej na temat zmian wprowadzonych przez linię JetBlue dowiesz się tutaj.
KLM
Od końca marca linie KLM zawiesiły loty do następujących miejsc na okres 2 miesięcy: Waszyngton, San Francisco, Houston, Las Vegas, Miami, Minneapolis, Montreal, Vancouver, Kapsztad, Bombaj, Kilimandżaro/Dar es Salaam i Rio de Janeiro. Jak wiele innych linii lotniczych, KLM umożliwia klientom zmianę istniejącej rezerwacji bez dodatkowych opłat. Dotyczy to wszystkich rezerwacji dokonanych do dnia 16 kwietnia włącznie, pod warunkiem, że planowana data wylotu przypada do 3 lipca włącznie. Jeśli zdecydujesz się na zmianę rezerwacji, a nowy bilet będzie kosztował więcej niż oryginalny, będziesz musiał zapłacić różnicę w cenie. Jeżeli chcesz odwołać swoją podróż, KLM zaoferuje Ci zwrot kosztów w formie vouchera. Pamiętaj również, że jeśli KLM odwoła Twój lot, będziesz mieć prawo do uzyskania pełnego zwrotu kosztów. Więcej na temat nowych zasad wprowadzonych przez KLM dowiesz się tutaj.
Lufthansa
Lufthansa planuje znaczną redukcję lotów na swoich trasach globalnych oraz dla swoich spółek zależnych. Ogłosili, że zamierzają zredukować liczbę lotów prawie o 50% i dotyczy to wszystkich linii lotniczych w ich sieci, w tym Swiss, Austrian Airlines, Brussels AIrlines oraz Air Dolomiti. Na ten moment nie wiadomo jeszcze, które trasy zostaną zawieszone w ramach nowych ograniczeń. Lufthansa również pozwala pasażerom, którzy zakupili już bilety zmienić swoją rezerwację bez żadnych opłat, bez względu na pierwotne ograniczenia taryfowe. Dotyczy to także biletów zakupionych do 19 kwietnia na podróże do 30 kwietnia 2021 roku. Lufthansa pozwala na zmianę rezerwacji na dowolny dzień do 30 kwietnia 2021 roku. Przewoźnik oferuje zniżkę w wysokości 50 euro, jeśli nowa data wylotu będzie do 31 grudnia 2020 roku włącznie. Wszelkie zmiany w istniejących rezerwacjach muszą być dokonane do 31 sierpnia 2020 roku. Więcej na temat zasad wprowadzonych przez linię Lufthansa dowiesz się tutaj.
Norwegian
Linia lotnicza Norwegian odwołała już ponad 4500 lotów i ogłosiła zawieszenie 85% swoich rejsów. Jednocześnie 90% pracowników linii Norwegian tymczasowo wysłano do domu. Od 21 marca Norwegian wykonuje ograniczoną ilość lotów głównie na trasach krajowych oraz między głównymi lotniskami norweskimi. Wszystkie loty międzykontynentalne zostały czasowo zawieszone. Norwegian również oferuje klientom bezpłatną zmianę rezerwacji na późniejszy termin, Przewoźnik ogłosił, że wszystkim klientom, którzy chcą zrezygnować z podróży, zaoferuje zwrot w formie CashPoints. Jeśli Norwegian odwoła Twój lot, masz prawo do pełnego zwrotu kosztów biletu. Aby uzyskać więcej informacji na temat zmian wprowadzonych przez linię Norwegian, kliknij tutaj.
Ryanair
25 marca linia lotnicza Ryanair ogłosiła uziemienie 90% lotów w najbliższych tygodniach. Pasażerowie, których lot został odwołany, zostaną poinformowani bezpośrednio przez Ryanair poprzez wiadomość tekstową lub drogą mailową. Będą mieli możliwość uzyskania pełnego zwrotu lub zmiany rezerwacji na późniejszy termin bądź na nową trasę. Zobacz pełną listę tras dotkniętych ograniczeniami na stronie internetowej Ryanair.
SAS
Przewoźnik SAS zamknął większość połączeń z wyjątkiem lotów krajowych oraz tych między głównymi lotniskami Skandynawii. SAS również obsługuje ograniczoną liczbę lotów z Kopenhagi oraz Danii do Tokio. Linia lotnicza oferuje bezpłatną zmianę rezerwacji, jeśli zakupiłeś swój bilet przed 12 marca 2020 roku, a lot ma się odbyć do 30 kwietnia 2020 roku włącznie. Twoja nowa rezerwacja musi być na lot do 28 lutego 2021 roku. Możesz zmienić rezerwację na tej samej trasie lub zmienić ją na inną. Jeśli będzie droższa, musisz zapłacić różnicę w cenie. Jeżeli chcesz zrezygnować z podróży, SAS zaoferuje Ci voucher o wartości równej cenie Twojego biletu. Jeśli SAS odwoła Twój lot, będziesz mógł uzyskać pełen zwrot kosztów w gotówce. Dowiedz się więcej na temat zasad zmiany oraz odwołania rezerwacji SAS tutaj.
United Airlines
Amerykańskie linie lotnicze United Airlines odwołały 90% swoich lotów międzynarodowych, a 42% lotów w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie zostało tymczasowo zawieszonych. Wszyscy pasażerowie, których rejs wylatuje przed 30 kwietnia, mogą bezpłatnie zmienić swoją rezerwację na późniejszy termin. Dla nowych rezerwacji dokonanych między 3 marca a 30 kwietnia można bezpłatnie zmienić datę i godzinę wylotu do roku od dnia zakupu biletu. Więcej na temat nowych zasad United Airlines dowiesz się tutaj.
Qatar Airlines
Linie lotnicze Qatar Airlines nadal obsługują loty międzynarodowe. Pasażerowie wciąż mogą odbyć swoje loty w zależności od ograniczeń obowiązujących w docelowym miejscu podróży. Qatar Airlines oferuje elastyczne warunki rezygnacji. Wszyscy pasażerowie będą mieli możliwość zmiany rezerwacji na inny termin lub wymiany biletu na voucher ważny przez okres jednego roku. Dotyczy to wszystkich tras oraz istniejących i nowych rezerwacji pod warunkiem, że data wylotu będzie przed 30 września 2020 roku. Jeśli chcesz zmienić istniejącą rezerwację, musisz to zrobić przynajmniej 3 dni przed planowaną datą wylotu. Więcej na temat warunków rezygnacji linii lotniczej Qatar dowiesz się tutaj.
Kiedy samoloty wrócą w powietrze?
Podczas gdy świat wstrzymał większość ruchu powietrznego, zarówno przewoźnicy, jak i pasażerowie zadają sobie jedno ważne pytanie – kiedy samoloty wrócą w powietrze? Krótka odpowiedź na to pytanie jest taka, że na ten moment niestety nikt nie wie. Rządy na całym świecie podejmują środki mające na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się wirusa COVID-19. Najprawdopodobniej ograniczenia w podróżowaniu nie zostaną rozluźnione, dopóki nie zobaczymy znaczącego wypłaszczenia krzywej zachorowań. W międzyczasie zachęcamy, aby uważać na siebie, chronić innych i postępować zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Spraw Zagranicznych, zanim zdecydujesz się na podróż.
Pomożemy Ci uzyskać zwrot
Jeśli Twój lot został odwołany ze względu na koronawirusa, z chęcią pomożemy Ci uzyskać zwrot kosztów biletu lotniczego oraz innych wydatków, które mogłeś ponieść w wyniku odwołania lotu. Złóż swój wniosek online, a nasz zespół ekspertów specjalizujących się w prawach pasażerów linii lotniczych oceni, czy będziemy w stanie pomóc Ci ubiegać się o zwrot.
Pozostałe aktualności
Czy Twój lot został odwołany ze względu na koronawirusa?
Loty odwołane przez koronawirusa: czy mogę dochodzić odszkodowania?